donderdag 27 november 2008

zorgeloos leven

Dat reclamemensen het bont kunnen maken, weten we. Maar wat mij betreft spant het bedrijf MediReva de kroon. Beneden in de gang van mijn huis staat een enorme doos. Daarin zitten spuiten, verbandtangen, bedbeschermers, gaasjes, stomapleisters, katheters, nog meer verband, steriele handschoenen enz. Teveel om op te noemen. Met behulp van die spullen zoek ik tastend en uitglijdend mijn weg in mijn nieuwe stoma-leven. Telkens als ik in paniek een hulpmiddel uit die doos grijp, grijnst mij een blije map toe. Daarop foto's van een stralend stelletje, een jonge vrouw liggend in het gras, een man wandelend door een zonnig bos, en daaronder in grote letters 'Zorgeloos leven'.
Zorgeloos leven? Beste MediReva, ik had pakweg een jaartje of wat geleden een zorgeloos leven. Nu zal ik de rest van m'n leven compleet afhankelijk zijn van al jullie prachtige spullen. Ik katheteriseer me een slag in de rondte, maar op een of andere manier doe ik het nooit goed en overstroomt mijn buik zeker zo'n 6 keer per dag. Vannacht was ik zó slaapdronken dat ik niet meer wist wat ik moest doen en was ik op zoek naar de slangen aan mijn lijf in plaats van er eentje in te doen. Tollend viel ik weer in slaap (fout!) om een uurtje later wakker te worden in een soort golfslagbad. Strompelend met een pijnlijke buik in het holst van de nacht vloekend en tierend je bed verschonen. Lekker zorgeloos leven!
Maar goed, als ik die hele vervloekte toestand hier onder controle heb, breekt misschien voor mij ook een zorgeloos leven aan. Tot die tijd verstop ik jullie map nog even....

2 opmerkingen:

Anna Groot zei

Lieve Trix,

De map 'Zorgeloos leven' is te bewonderen op mijn weblog. Ook ik vraag me af welke zieke geest deze slogan heeft bedacht!
http://annagroot.punt.nl/#457853

Anoniem zei

Ja, dan moet je wel erg gericht zijn op de vervreemding van jezelf. Of je hebt alleen gekeken naar de winstmarges op hulpmiddelen ? In elk geval: het hebben van een stoma is geen Zwitser Leven gevoel en dat doet de foto je wel geloven. Neen, het lachen zal Trix nog wel eens vergaan. Maar ja, alle tranen die ze plengt hoeven niet via de katheder, dus ? Als je goed naar haar klaterende lach hoort, alsof ze nog gewoon aan het plassen is, hoor je ondetussen de cynische ondertoon wel. Ja, het komt goed, dat geloof ik ook wel. Waarom ook niet ? Maar het valt niet mee. Helemaal niet kan ik je verzekeren ! En natuurlijk ga ook ik ervan uit dat Trix weer zal lachen als op zo'n promotiefoto van een fijn leven. Het leven is mooi nooit meer hetzelfde. Maar toch nog wel de moeite waard. Dus: als Trix laconiek doet of semi-humoristisch verhaalt van een slaapdronken nacht, het is leuk zo'n log, maar neem van mij aan: de werkelijkheid is 10 x erger. Dus - mantelzorgers met pannetjes en wasdrogers - blijf haar nog maar even steunen. Ik vrees alleen dat het nog wel even gaat duren....