woensdag 1 oktober 2008

Dagje AvL

Onderdompelen in de wereld die kanker heet. Kan dat? Jazeker, doe een dagje AvL. Mijn hemel, mocht ik een split second vergeten dat ik kanker heb, dan is zo'n bezoekje aan het AvL van een allesverpletterende ontnuchtering. Véél breekbare mensen met infusen, overal richtingsborden met kankerbegrippen en overal mensen in tweetallen: de eentje kanker, de ander voor de steun. Godzijdank had ik ook zo'n enorme steunpilaar bij me in de vorm van zus Seppie. De hele dag hebben we samen doorgebracht. Hoogtepunten natuurlijk: het gesprek 's ochtends met Simon Horenblas en daarna het camera-onderzoek later in de middag, ook door de meester zelf. Mijn redder in nood laat er geen enkele onduidelijkheid over bestaan: over een weekje of 3, 4 word ik geopereerd en gaat m'n blaas eruit. We hebben kort overlegd over de eventuele mogelijkheid van een neoblaas. Dat is een kunstblaas in je lijf, die aangesloten wordt op je plasbuis waardoor je geen stoma hoeft. Eén van de specialiteiten van Horenblas. Maar, dan moet er géén kanker in de buurt van de plasbuis zitten. Die mogelijkheid werd geëlimineerd tijdens het camera-onderzoek. "Om te beginnen", zei dr. Simon terwijl hij op een tv-scherm naar de binnenkant van m'n blaas tuurde en het hele oppervlak onderzocht en fotografeerde, 'bevestigen deze beelden dat je blaas eruit moet'. Daarna concentreerde z'n onderzoek zich op de lokatie van de tumoren. Erg dicht bij de plasbuis. "Die neoblaas kunnen we vergeten, ik haal alles weg'. "Dus die folder Neoblaas kunnen we weggooien?", vroeg Seppie. "Ja, gooi maar weg!", antwoordde de dokter. En het enige dat ik dacht was: "Fijn, wéér 'n keuze minder".
Tussendoor hebben Seppie en ik allerlei loketten bezocht en afspraken laten maken voor een CT-scan, voor de intake anaesthesie en heb ik me in het informatiecentrum door een allerliefste dame allerlei folders in de maag laten splitsen. We zijn op bezoek geweest bij het fotolab waar Seppie gewerkt heeft, we hebben een broodje kroket gegeten, de slappe lach gehad, moe over een stoel gehangen, roddelbladen doorgenomen, elkaars handen vastgehouden, in liften gestaan, poli's gezocht, vragen gesteld en antwoorden gegeven. Aan het eind van de dag waren we allebei helemaal kapot. Komende vrijdag wéér een dagje AvL: CT-onderzoek om te kijken of er uitzaaiingen zijn, intakegesprek voor de operatie en zodadelijk moet ik proberen een afspraak op diezelfde vrijdag te plannen met een stomaverpleegkundige. Dat wordt me weer een dagje wel.

7 opmerkingen:

Arno zei

Normaal gesproken best gevat. Nu weet ik niet zo goed wat ik moet zeggen. Leef met je mee...

Stien zei

Lieve Trix,

Tuurlijk had ook ik op een wonder gehoopt... vind je echt een geweldige kanjer... need I say more?!

Leef enorm met je mee, Dikke Zoen X

Marjolijn Delver zei

Lieve Trix,
Aangeboden: extra steunpilaar.
Ik wil best een dagje met je mee, mocht daar behoefte aan zijn... als steunbeer zogezeid. Marjolijn

Looz zei

Hai buuf!

Wat goed dat je alles van je afschrijft (zegt wijsneus de journalist;) ). Als je me nodig hebt, laat het me weten!! Of ik je leuke jongens een middag moet vermaken, je tuin moet bijsproeien (ik blijf optimistisch en wacht op de verlate zomer) of wat dan ook, laat het me weten!!

Ik zal je blog trouw blijven volgen zodat ik ook weet waar ik straks een bloemetje heen kan brengen;)

Liefs,

het buurmeisje

Bonita zei

Lief CT-lid,

CT staat ook nog steeds voor Content Team. Want dat ben je en blijf je, lid van ons team. We missen je, en kijken halsreikend uit naar de dag waarop je de leveranciers van de SPOOR-content weer eens de oren wast over content waar JIJ niet content over bent .. Wat moeten die 1,3 miljoen lezers nou zonder jouw kritische en heldere Content Team-scan? Maar eerst dat lijf van jou weer op de been krijgen. Ik ken weinig bikkels zoals jij!

Liefs,
Bo

Anoniem zei

Ha lieverd,

Een rots valt niet zomaar om, er kunnen mooie plantjes in groeien of gruwelijk onkruid, maar de rots blijft overeind.
Dat is hoe ik jou nu zie, met alle bezoekjes aan het AvL in zicht.
Hoe hartverwarmend om te lezen dat Seppie je er weer in heeft bijgestaan en hoe!!
Heel veel sterkte weer vrijdag, hopelijk dan toch eindelijk nog wat goed nieuws, zou een mooie opsteker zijn.
pooh, wel moeilijk om de juiste woorden te vinden, ik hou van je Trix.
XXX Liel

nieske zei

Lieve trix,

Ik voeg Trix'kankerhoekje toe aan mijn Favorieten....en denk ...mijn Favorieten??? het is zo bizar allemaal...je bent een kanjer..all I can say at the moment.
Kop d'r veur holl'n, zouden mijn voorouders zeggen die duidelijk uit een ander landsdeel komen dan de jouwe,
liefs,
Nieske