maandag 20 oktober 2008

Kijkoperatie

Kinderen hebben papaweekend, dus ik heb het rijk voor me alleen. Vanavond gaat het gebeuren. Pantoffels aan, zak chips binnen handbereik, dvd'tje in de aanslag: vrijdagavond filmavond! En wat draait er? "Urinedeviaties, u beslist". Gemaakt door het Erasmus Medisch Centrum. Eens kijken of ik wel de juiste keuze gemaakt heb. De film begint met een vriendelijk ogende uroloog, die een inleidend praatje houdt over kanker en stoma. Bijna wil ik doorzappen, maar daarna komen een aantal patiënten aan het woord die vertellen hoezeer ze tegen dat stoma op zagen. Herkenbaar. Opvallend: over het algemeen oudere mensen, en voor het merendeel mannen. Eén jonge vrouw en ik voel direct: dit is een Indiana Pouch-meisje. In de gaten houden! Na deze inleidende schermutselingen komen de verschillende stoma's in beeld. Onhandig geplak met zakjes door een lieve oude man bij de stomazuster brengt me zowat de tranen in de ogen. Dan verschijnt het meisje in beeld. Type brutaaltje: blond geverfd haar, aanplaknagels, ras Rotterdamse. 'Nou, ik dach, ik gaat toch zeker geen zakkies plakke? Ik spring nog in de disko en wil naar het strand!'
That's my girl!!
Even later demonstreert ze het katheteriseren. Eerlijk is eerlijk: dat was even slikken. Maar het Indiana meisje zelf draait er haar hand niet voor om, 5 maanden na de operatie. Wat een enorme opsteker! En terwijl de urine in een bakje loopt, knipoogt ze schalks naar de camera "en het scheelt nog toiletpapier ook!'. Het enige waar ze maar niet aan kan wennen, is het enorme litteken op haar buik. Voordat ik dat goed kan bestuderen, komt er ineens een commercial break en worden we ruw van het leuke meisje naar de Unox-fabrieken geleid en zien we een aantal trotse slagers in de weer met een vat vol verse worst. Wat apart, een bedrijfsvideo met commerciele boodschappen! Totdat ik doorheb dat dit de operatie is. Een litteken van boven tot onder, als een harinkie opengelegd? Ik neem aan dat dit de Rotterdamse methode is. In ons AvL en met onze wonderdokter gaat dit natuurlijk allemaal heel anders. Via de navel, toch?

4 opmerkingen:

Arno zei

Hmmm, als je maar weet dat we bij mij op de bank leukere films gaan kijken!

En kwa scar: als ze in het AvL een beetje uitschieten bij je navel, hebben we altijd nog make-up of dr. Schumacher. Meid, voordat je het weet steel je weer de show in die Jotterdamse Diskoh ;-)

Spreken snel (af)

XA

Anoniem zei

Lieve Trixepop,

Ik zag em vanmiddag: jouw wonderdokter!!
Komt allemaal goed!

Dikke kus, Nicole

Anna Groot zei

ha Trix,
Mag ik de video een keertje komen kijken? dan weet ik een beetje wat jou te wachten staat. Ik ben erg benieuwd! En ook naar het Pouch-meisje trouwens.

Liefs

a n n a

Trix zei

lieve anna, tuurlijk!! Ik zorg voor de bier en de chips!