maandag 1 december 2008

De zorgmachine

Op aandringen van vrienden en familie heb ik voor mijn ziekenhuisopname -met een vette knipoog- een zorgschema in elkaar gezet. Onder de noemer "schrijf je in, en als het niet nodig is gaan we gezellig bellen" staat er nu achter elke datum tot diep in december de naam van een vriend, vriendin of familielid. Tuurlijk dacht ik vooraf dat ik zo ongeveer iedereen zou kunnen afbestellen ("welnee joh, ik ben net al bij de Albert Heijn geweest!"), maar nu blijkt de hulp onontbeerlijk!! Het loopt allemaal als een tierelier. Wat heb ik heerlijk voortvarende en doortastende mantelzorgers! De een kookt een lekker maaltje, de ander hangt de was op, een volgende vouwt op, nog weer iemand anders gaat even voor me naar de apotheek of drogist, het is allemaal even verrukkelijk en gezellig. En tussendoor vinden we tijd om bij te praten, zelfs af en toe onder het genot van een door de mantelzorger ontkurkte witte wijn...
Ook voor de kinderen is deze geoliede zorgmachine een geruststelling. Regelmatig zie ik ze slikken als ze hun bleke en vermoeide moeder in bed zien liggen. Zij en ik weten maar al te goed: dit hadden we nooit alleen kunnen redden. Dus lieve mantelzorgers: jullie zijn geweldig. Dank!!

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ja, en da's natuurlijk in de huidige, in rap tempo geïndividualiseerde, maatschappij wel een grote zegen. Dat zou je moeder ook tegen je zeggen? Tot diep in december een goed geoliede zorgmachine! Dat is zeker een gerustellende gedachte en stemt tot gepaste vreugde en gewone dankbaarheid: je zou voor hen vast hetzelfde doen ! Laat dan de donkere dagen voor Kerst maar komen.... Gisteren was het al de eerste Adventszondag, het 1e kaarsje heb je aan ? (vanwege 250 ml !), maar laat de verwachting tot 400 ml niet verstommen en als ik dan toch een kerstwens heb: god, het hoeft niet persé op Kerstavond en ook niet in één keer helemaal goed, maar laat een beetje verlossing dan toch uiterlijk wel per 1 januari 2009 doorkomen !

marlo zei

Lieve Trixie,

Kan ik ook nog op het 'goed geoliedezorgmachinelijstje'? Je begrijpt, je voelt je pas echt EEN VRIEND(IN) van Trix als je op dat lijstje staat.
Hou vol Trixie! Dit is tijdelijke ellende. In 2009 wordt alles beter!

Fianne zei

Lieve Trix,

Goed om te lezen dat er weer een wijntje ingaat! Zet 'm op met al je slangetjes en oefenen, zie het als fietsen zonder zijwieltjes daarvan dacht je ook ooit dat krijg ik nooit onder de knie... Ik ben ervan overtuigd dat het je gaat lukken allemaal maar toch vooral voor nu heeeeel veel sterkte!!!! En ook ik kom met alle liefde een keer helpen als je nog wat extra handjes nodig hebt! Dit aanbod is ook na december nog geldig hoor. Big hug!

Arno zei

Ey TB. Wat een waanzinnig goeie move van je om dit van tevoren zo te regelen. Hulde aan de vrienden en vriendinnen die je dit lieten doen. Ik snap dat het moeilijker is dan je wilde verwachten, maar maak juist nu gebruik van je hulplijnen. En blijf die ook gebruiken, desnoods totdat we erbij neervallen. Want ik kan niet koken. En ik vind dat Sef zelf de plee maar moet schoonmaken ;-), maar we doen graag alles binnen wat wel kan om te helpen. Tijdens de donkere dagen voor kerst, en far beyond! Just call en in ieder geval op onze geplande 7de!

Anoniem zei

Als er een gat valt in je schema Trixie, dan mag je altijd bellen! Ik kook met heel veel liefde complete kerstdiners!!!! Echt, je doet me er een plezier mee ;-)

Kus van Marleen