dinsdag 9 december 2008

Thuiszorg

Twee keer per dag belt hier een wijkverpleegkundige aan. Stuk voor stuk kundige en lieve dames van rond de 40 en 50 jaar die met vaardige handen mijn wond verplegen. Ze redderen wat rond op mijn slaapkamer en ondertussen vraag ik ze natuurlijk het hemd van het lijf. Ik kom de laatste weken èrg veel over de werkers in de gezondheidzorg te weten. In het AvL kiezen de mannen en vrouwen van afdeling 6c voor de oncologische verpleegkunde en voor de zware buikoperaties, omdat de patiënten het heel zwaar hebben ("heel diep moeten gaan", noemen ze dat), lekker lang blijven logeren en door hun kanker ook op sociaal-psychologisch vlak een uitdaging zijn. De dames van de thuiszorg houden van de vrijheid, van de diversiteit van de zorg en de patiënten. Hoe meer gesprekken ik voer, des te sneller ik denk dat ik oog krijg wat voor type mens deze beroepen uitoefent.
Mis.
Vorig weekend, op zaterdagochtend, gaat hier de bel. Ik ben beneden en dus zwaai ik zelf de deur open. Voor mij staat een oogverblindende jongeman. Halflang bruin haar, prachtige kop, stoer jack, kekke gympen, spijkerbroek met kettingen eraan. Een kruising tussen Robbie Williams en Arie Boomsma, zeg maar. 'Ach, alweer iemand die bij het studentenhuis hiernaast moet zijn', denk ik. Ik buig al naar links om hem de voordeur van nummer 18 te wijzen, maar voordat ik daaraan toekom, straalt het goddelijke wezen me toe en roept: "wijkverpleging!".
"Wijkverpleging???!", proest ik het uit. "Zeg, maak dát de kat maar wijs!". Tuurlijk sleur ik 'm ondertussen m'n gang in. Als Onze Lieve Heer besloten heeft dit wezen naar me toe te sturen, zal dat niet zonder reden zijn. Even flitst er nog door me heen dat ik nu misschien een ordinaire tasjesrover heb binnengelaten, maar ach, in vergelijking met alle risico's die ik de afgelopen tijd genomen heb gaat dit nergens over. Ondertussen bedenk ik me dat het in het kader van de opvoeding ("niet in stereotypen denken!") goed is om mijn kinderen deze Coca Cola Light Break voor te schotelen. Het was leuk om hun monden zo te zien openvallen! Stefan is al een paar keertjes geweest, en vanavond was het weer zover. Samen met Sef en vrienden Bram en Barbara ben ik kerstversiering op aan 't hangen als de bel gaat. Barbara gaat opendoen en komt met rollende ogen weer terug naar boven, Stefan in haar kielzog. Mister Wijkverpleging stelt zich netjes voor aan mijn verbijsterde mantelzorgers en alsof het de dóódnormaalste zaak van de wereld is loop ik samen met 'm naar boven, naar m'n slaapkamer. Thuiszorg, wat heerlijk dat het er is!

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Trix,

daar zal je wel van opknappen, zo'n heerlijke jongeling aan je bed...ik zou bijna (ik zeg met klem bijna!) een dagje met je willen ruilen, klinkt als helemaal mijn type. Bijna te ideaal....zou het een homo zijn? :-) Ach what the heck, het oog wil ook wat toch? Enjoy your coca cola light Break...en hou vast die stijgende lijn.

liefs, Eline

Anoniem zei

Je kunt er bijna vergif op innemen dat deze jongeman homo is. Die zijn gewoon recht toe recht aan aardig zonder dat ze daarvoor schouderklopjes terug vragen. Komen gewoon binnen en nemen de zaak even over. Volgens mij vaar je daar heel erg wel bij Trix. Je gaat nu vast sprongen vooruit.
Liefs, Jonnie

Trix zei

Mis, meiden: allebei mis. Mister Gorgeous is getrouwd. Niet denken in stereotypen, was de boodschap! Klopt vaak niks van! liefs trix

Anoniem zei

Inderdaad, een zéér stereotiepisch gedrag van de 2 (hetero ?) meiden. Dat zegt deze zeer heterosexuele (ver)zorgende man. Al doe ik dat natuurlijk liever spiritueel en tekstueel dan door wonden te spoelen en urine te deppen. Ik ben niet geschikt voor zorg. Ik heb aan mijn eigen verzorging de handen al meer dan vol. Maar op 1 punt geeft ik toe: het oog wil altijd wat. Dus, wees blij dat Trix vandaag haar eerste fiere wandelingetje maakt en vast omkijkende hunkerende mannen spot tijdens deze trip. Kijk, dat heb ik nou weer: de primeur van het eerste uitstapje van Trix in de boze buitenwereld. En nou maar hopen dat ze niet lekt !

Trix zei

Ben net terug van mijn wereldreis naar de Kruitvat om de hoek. Arm in arm met Erna, het was heerlijk! Wat een verrukking om zelf weer langs de rekken te lopen! En niks niet lekken. Ben wel weer moe, dus vertrek zo naar bed. Maar het begin is gemaakt! liefs trix

Anoniem zei

Ha, ha, ga zo door lieverd!!
liefs jen