maandag 2 februari 2009

Leermomentje...

Ik heb een zware week achter de rug. Veel lekkages, overdag maar vooral ´s nachts. Meerdere keren omkleden in het holst van de nacht en het pouchkreng niet onder controle krijgen. Uiteindelijk word je daar zó onzeker van, dat je helemaal geen wekker meer hoeft te zetten, je bent gewoon de hele nacht wakker. Zelf probeerde ik daar allerhande verklaringen voor te geven. `Ik heb last van m´n darmen, dát zal het zijn´ of, ´ik ben ongesteld, daar kan m´n pouch misschien niet tegen´ (!). Voor alle zekerheid spoel ik de pouch dagelijks, soms meerdere keren per dag, want ik vind de urine er niet helemaal goed uitzien. Of begin ik me nu allerlei dingen in m´n hoofd te halen?
Intussen begint de uitputting toe te slaan. Afgelopen zondagochtend krijg ik aan het ontbijt een lieve knuffel van m´n zoon Charles en barst ik in tranen uit. Zóó moe...!
Het werd hoog tijd voor een AVL-consult.
Geen enkele twijfel bij de stomaverpleegkundige: dit klinkt als een pouchinfectie. Omdat het gisteravond en vannacht voor het eerst beter ging, heb ik afgesproken bij twijfel morgen naar de huisarts te gaan. Ook bestelt ze vandaag voor mij mini-stomazakjes om ´s nachts op m´n lijf te plakken, zodat ik tussen de wekkers door ook echt durf te slapen. `Dit is echt een probaat middel Trix, om deze eerste moeilijke tijd door te komen´. Volgens haar is het gevecht dat ik hier lever helemaal normaal en loopt alles nog volgens verwachting. Mijn god, wat goed dat ik dit allemaal van tevoren niet wist! Maar de vooruitzichten zijn dat het allemaal beter wordt. ´T hoort gewoon bij de inburgering. Allez dan maar, volle kracht vooruit weer!
Was er ook goed nieuws? Jazeker! Gisteren ondanks de moeheid naar een mooi concert geweest van kamerkoor Sforzato en daar van zowat iedereen gehoord dat ik er heel goed uitzie. Joepi! Vorige week gegeten met m´n manager Jenny en een goed gesprek gehad over het werk. Ik merkte dat ik heel veel zin kreeg om weer te beginnen. Ik maak al druk plannen...
Maar eerst uitgerust wakker worden. Prioriteit voor dit moment. Ik voel me nog te vaak een dweil om echt productief te worden. Leermoment voor deze maandag: ik had eerder het AVL moeten bellen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Oh hiep hiep hoera! Stomazakjes! Klinkt mij als muziek in de oren. Doorslapen, wat zal dat heerlijk zijn. Alleen ... waarom geen MAXI-stomazakjes??

Dikke kus,
marlou

Trix zei

lieve schat, je juicht te vroeg! Ik mag niet doorslapen, maar moet gewoon nog steeds wekkers zetten. De bedoeling is alleen dat ik dan tussendoor droog blijf. Vannacht voelde ik me iets te gerust. Ik werd om 2.30 uur wakker door de wekker, en wat denk je: stond dat zakje op springen! Ieeeek! Ging nog maar net goed, zou me een leuke knal gegeven hebben! Tssss....