vrijdag 26 september 2008

Even voorstellen...

Eigenlijk onbeleefd: een weblog beginnen zonder de hoofdpersonen voor te stellen. In deze spannende thriller ontmoeten we "Trix", maar die behoeft geen nadere toelichting. Da's het voordeel van een blog met alleen maar leden. Maar dan hebben we ook nog "kanker". De afgelopen 2 weken kom ik er steeds meer over te weten. Die kennis ga ik nu op jullie loslaten. Sorry, maar dat moet even. Overslaan màg, maar pas op, je loopt het risico dat je plots de draad van het verhaal kwijtraakt.

Ten behoeve van mijn bezoekje komende dinsdag, heb ik afgelopen woensdag bij het Diakonessenhuis m'n dossier opgehaald. Interessant leesvoer! De handgeschreven aantekeningen van de urologe bijvoorbeeld, met op pagina 1 nog wat relaxte krabbeltjes als "gezond" , "2 kinderen, 12 en 14", bloedonderzoek goed, geen medicijnen. Tuurlijk ook de melding "hele dag buikpijn" en "AB helpt niet" (antibiotica). Op pagina 2 haar bevindingen na het camerabezoekje aan m'n blaas. Ineens veel vraagtekens. "Solide tumor? Fistel?", dan "TUR blaas" (da's de operatie) en "oogt als T2-T3 en CIS". Nu begrijp ik haar ongerustheid. Jullie straks ook. De volgende A4tjes gaan over de behandeling en over de uitslagen. Zinnetjes als "overleg Oudejans: bekijkt nog of er CIS is: wèl CIS" met twee vette strepen eronder. Dan ons laatste gesprek met aantekening "T1G3 en CIS", daaronder de opties van blaasverwijdering en ergens onderaan "wil vooral niet doodgaan" ook weer met een dikke streep eronder.

Nou, dat laatste heeft ze goed geschoten!

Maar wat is nou T1G3 en CIS? T1G3 is je huis, tuin en keuken blaastumor. T1 geeft de ingroeiingsgraad weer. Die loopt van 1 tot 3. Als je 3 hebt, groeit je tumor je blaas uit. Goed nieuws dus, de tumor zit nog netjes in m'n blaas. G3 is de tumorgraad, oftewel de agressiegraad. Helaas, ook die loopt van 1 tot 3 en dus heb ik de agressiefste soort. Bij de meeste blaaskankerpatiënten houdt het bij die T en G nummers op. Tussen de 5 en 10% van de patiënten heeft een nog vervelender gast in huis: het carcinoma in situ (CIS). En ja hoor, ik val weer in de prijzen. CIS is een heel kwaadaardige tumor, met een hoger risico. Dat kan, niet goed behandeld, zo maar eens uit de hand lopen. Staat er voor die T1G3-tumor nog een controletijd van 5 jaar, als je eenmaal CIS in je lijf hebt (gehad), moet je levenslang gecontroleerd worden. Van de handgeschreven blaadjes naar de "uitslagen pathologie". Nou lieve lezers, daar zal ik jullie maar niet mee lastig vallen. Véél onbegrijpelijk medisch jargon. Wat wèl opvalt, er wordt vooral erg gespeurd naar dat CIS. En in mijn geval helaas ook gevonden. Onderaan de laatste pagina van de uitslagen de conclusie: uitgebreide lokalisatie CIS en lokalisatie urotheelcelcarcinoom (dat T1-ding) graad 3 met invasie in onderliggend stroma.

Tot zover de hoofdpersonen! Samenvattend: We hebben "CIS/T1G3" , als brute en gewetenloze misdadiger en we hebben "Trix", als jonge, weerloze, in het nauw gebrachte slachtoffer uit '62. Nu is het wachten op "professor Simon": de knappe en koene redder in nood! Wordt vervolgd...

8 opmerkingen:

Marlou zei

Brrr, ik vind het allemaal maar griezelig klinken... Het ergste is dat je steeds maar moet wachten en nooit het hele verhaal in één keer kunt begrijpen. Nog even volhouden tot de 30e. Maar dan zal er ongetwijfeld ook nog het e.e.a. af te wachten zijn ...

Enfin lieverd, wij wachten met je mee hoor!

Halt dich en ik spreek je hopelijk morgen!

liefs dikke kus

Anoniem zei

Lieve Trix, je was donderdag weg voordat ik er erg in had. Jammer dat ik je niet heb kunnen spreken. Weet in ieder geval dat ik aan je denk! Ik brand elke dag een kaarsje voor je en ga er vanuit dat deze thriller een happy end krijgt! Liefs, dikke zoen, Doretha

Arno zei

Hmmm, ik heb het nu drie keer gelezen enne... snap nog steeds niet helemaal wat het allemaal betekent. Snap trouwens wel wat er tussen de regels door staat: niet makkelijk, hard knokken en dan levenslang contoles die, als de strijd strax is beslecht, gaan uitwijzen dat je ok bent. Tis een zure peer, Trixy-baby, maar we komen er zeker doorheen. Be cool! (daar houden vijanden niet van...) Huge hug! A

Trix zei

@marlou:inderdaad, dat wachten is eh.. rot zal ik maar zeggen.
@arno: ik zal eigenlijk een biet zijn als ik het zelf snap!
@do: ik ben zo'n beetje naar buiten gestruikeld, was zóóó moe dat ik nauwelijks iemand goedendag gezegd heb. Suf! Maar dat halen we gauw in hoor!
dikke kus voor alle 3! Trix

Anna Groot zei

Schat,
De kaarsen branden hier non-stop, teneinde CIS/T1G3 tot stilstand te dwingen en professor Simon tot grootse en slimme daden. En voor jou natturlijk, om deze onzekere tijden goed door te komen.
Ik kom straks nog even wat versterking brengen!
Liefs,
a n n a

Marlou zei

Iets met minstens 8% vol., hoop ik?

Marlou zei

Test!

Trix zei

wat ben JIJ in hemelsnaam aan ´t testen, hahaha!!