maandag 22 september 2008

En? Alles goed?

En daar sta je dan op dat verjaardagsfeest, met je mond vol tanden. Even overweeg ik alles bij elkaar te liegen. "Jazeker, dank je! Alles héél goed! Gewèldig eigenlijk!" In plaats daarvan breekt me toch een beetje het klamme zweet uit. Wat te vertellen? Eerst maar even aftasten. "Heee , wat gezellig! Eh... eens even kijken, wanneer hebben wij elkaar voor het laatst gezien? Tien jaar geleden alweer? Tjonge, wat vliegt de tijd! Vertel me eerst 'ns even, hoe gaat met jóu?!". En zo draai ik nog enige tijd om de hete brij heen, tot ik ergens in het gesprek in het nauw gebracht word en mompel: "ach, ik heb nog even een medisch akkefietje dat ik op moet lossen".
Achteraf kan ik nóg proesten over zo'n idiote reactie. Werk aan de winkel: ik moet me bezinnen op een goeie one-liner voor feesten en partijen. Hebben jullie suggesties?

En dan nog eens wat: mogen we ophouden met de vraag: "En? Alles goed?". Te absurd voor woorden!

11 opmerkingen:

Bonita zei

BN-babbel: 'k heb nog effe een beekaatje light weg te werken' of beursspeak: 'ik beleg nu in T1G3 en CIS, en in het verleden behaalde successen bieden enorme garanties voor de toekomst.'
alle gekheid op een stokje: kijk de persoon tegenover je aan, en schat in hoe diep z'n interesse zit. op basis daarvan inschatten hoeveel energie je in het antwoord wilt steken. weet dat je altijd recht hebt op je privacy: niet alle was hoeft buiten aan de lijn te wapperen. liefs, Bo

Unknown zei

ha trix.... alles goed?
wat ben ik toch een plaaggeest hè!
waarom niet gewoon antwoorden met een kleine wedervraag: "alles.....?"
zelf doe ik dat vaak, omdat dat je ruimte geeft om iets te vertellen over dat niet-alles.
je gezondheid laat je in de steek... zo kun je verder prijsgeven van wat je wilt.
enne.... kanker is geen schande hè.
maar goed..... zoek je eigen manier!
met sforzato gaat het ondanks alles personele problemen best wel goed.
we hebben een bas voorlopig aangenomen voor de tijd van 3 maanden omdat ik begin 2009 hem nog een keer wil horen.... een soort her-auditie toch.
2e helft oktober komt luuk, een bas die voor de zomer 2 repetities heeft bijgewoond met ons meezingen.
hij zal een flinke aanwinst zijn: goeie stem en leuke man ook.
de alten doen vreselijk hun best en redden zich ook wel, maar 1 of 2 nieuwe gezichten erbij zou leuk zijn.
de concertjes in bunnik en werkhoven tijdens de open monumentendag gingen heel goed.
dat heeft ons allemaal goed gedaan.
er was een plezierige informele sfeer en de concentratie van het koor was goed.
nu op naar het rep-weekend 8-9 november met natuurlijk een concertje in dat prachtige kerkje van haarlo.

en verder trix: ik denk aan je.
's ochtends voor àlle activiteit van de dag begint kies ik altijd een moment voor mezelf: beetje bidden zou je kunnen zeggen en wat yoga.
ik neem je mee in die ochtend-momenten.
alle goeds en hou vol!
vincent

Trix zei

lieve lezers, ik gooi er meteen een oproep achteraan: hou je van zingen, van a capella klassieke muziek, en heb je een alt (m'n plaats is vacant!) of tenor stem: ga dan eens luisteren bij Sforzato. Kijk op de website www.kamerkoor-sforzato.nl voor alle info. Zoals je hierboven leest: we hebben een geweldig inspirerende dirigent, Vincent! Dank je wel Vincent, voor je lieve reactie.
@Bo: hier kan ik wat mee!

Anna Groot zei

'Alles goed?' is een vraag van een automatische piloot, waarvan het onduidelijk is of hij/zij echt geïnteresseerd is in het antwoord. Is die persoon dat niet:' Prima, geweldig, meer dan!' Ik zou geloof ik alles bij elkaar verzinnen op zo'n moment. Ik ben het geheel eens met Bo: je hoeft niet alle was buiten te hangen. Sterker nog: het kan ook prettig zijn om een onzin gesprek te voeren met iemand die van niets weet. Heerlijk. En dan neem je er nog een!
Kan het nog alle kanten op, dan wellicht een wedervraag: 'Wil je het echt weten?'
Wat een gedoe he?
Overigens valt het mij steeds vaker op hoe weinig mensen geleerd hebben om oprechte belangstelling in de ander te hebben. Dat babbelt maar door over zichzelf en stelt geen wedervragen. Stuitend.
Veel liefs!
a n n a

Anoniem zei

Lieve jonge vrouw uit '62,
Wanneer ga je met je anker praten in het AvL? Is dat deze week en wel morgen? Ik hoop dat die uroloog ook echt een anker voor je kan zijn.
Zeg verder tegen mensen die je dicht aan je hart draagt gewoon hoe het er voorstaat Trix. En aan al die anderen in de marge laat je de schone schijn zien. Kost je veel teveel energie.
Jonnie

Trix zei

lieve jonnie, je hebt helemaal gelijk. Zal ook zeker komen omdat ik denk dat het op m´n voorhoofd te lezen is. Hoe dan ook, ik ontmoet dinsdag 30 september m´n anker. Ik kan niet wachten... en vind t doodeng tegelijk

Anoniem zei

Dag lieve Trix,

Wat fijn dat ik je blog mag lezen. Alhoewel ik erg schrok van de verhalen tot nu toe. Gisterenochtend stonden we nog zo te grappen maar als ik het zo lees is het serious business, maar mooi dat je het bloggen te pakken hebt. Wat dat betreft komen je schrijftalenten hier mooi naar voren.

Sluit me aan bij de diverse adviezen rondom ´En? Alles goed?´ Als ik uit mezelf mag spreken, zelfs ik zonder een ernstige ziekte bekijk per persoon wat ik wel/niet vertel. Ik zou zeggen: jij bent de regisseur in dezen!

Lieve groeten voor nu, tot snel bij NS.

Karen

Susan zei

oeps Trix. Begroette ik jou gisteren bij Rob ook niet met Alles goed??? En ik zie zelfs in mijn SMSje naar je de besmette woorden staan..

Uuhh, excuus> ik lag wat achter met je blog lezen. Dus vergeef me ;-), ik zal het nooooooit meer doen!

Inderdaad, ga ervoor klinkt veel beter!

veel liefs Susan

Trix zei

lieve susan, not to worry! De receptie gisteren was een uitstekende gelegenheid om het geleerde in praktijk te brengen! Zei ik bijvoorbeeld gewoon: "prima!", dan voelde dat heel goed! Grappig wordt het als je vervolgens gecorrigeerd wordt door je gesprekspartner: "ja, onder de gegeven omstandigheden dan!" Hahaha! Godzijdank sta jij heel wat dichter bij, en kunnen we gewoon doen! Dank dus voor je lieve sms'je!

Marlou zei

Je zou ook een afleidingsmanoevre kunnen inzetten. Zoals: 'Nou ja, ik bankier bij Fortis. Het zijn dus onzekere tijden!'

Geheid dat men zich geschrokken omdraait en een ander slachtoffer gaat zoeken!

Of iets als: 'Tja, tot vorige week was ik short-seller op de Beurs. Maar hoe is het nu met JOU?'

Ik ga broeden op meer!

;-)

Trix zei

Hahaha marlou, deze Fortis oneliner houden we erin! Inderdaad, er zijn meer mensen die onzekere tijden beleven...! xxx trix