dinsdag 19 mei 2009

Jij en je rozijn

Oefening in mindfulness.
Doe makkelijke kleren aan en lekkere sokken. Dat laatste schrijft de cursus niet voor, maar is mijn eigen aanbeveling. Ik word hysterisch van koude voeten. Goed. Neem een rozijn in je rechterhand. Breng die rozijn naar je ogen en bestudeer die rozijn. Niet quasi geinteresseerd kijken dus, maar werkelijk in detail in je opnemen die rozijn. Hoe zit de structuur in elkaar, hoe werken die groefjes, hoe is de vorm. Draai hem om, hoe dik is de rozijn, hoe ziet de zijkant eruit. Gedaan? Je kunt 'm uittekenen? Heel goed. Nu doe je je ogen dicht. Breng de rozijn naar je neus. Rúik die rozijn. Niet een beetje voor je uit snuffelen, maar ingespannen en geconcentreerd ruiken. Je kunt het. Registreer dan wat het doet in je mond. Moet je al slikken, loopt het water in je mond? Daarna breng je de rozijn naar je oor. Gaat de rozijn je wat vertellen? Knijp er maar eens in en luister. Ik verklap jullie: je hoort die rozijn knisperen en piepen. Laatste deel van de oefening: leg de rozijn tegen je lippen, en realiseer je hoe dat voelt. Daarna gaat de rozijn je mond in. Leg hem op je tong (nog niet opeten!) en laat hem vervolgens door je mond gaan. Bijt er nu een klein stukje vanaf en kauw tergend langzaam. Slik door. Nou vooruit, nu mag je de rest van deze klein rozijn ook -langzaam, langzaam!- opeten. Doe nu pas je ogen weer open.
Willen jullie geloven dat ik deze oefening afgelopen donderdag in de cursus gedaan heb en dat ik er extréém kalm en rustig van werd?
Exact op hetzelfde moment dat ik dikke vrienden word met een rozijn, zitten mijn pakweg 15 collega´s nagelbijtend achter hun beeldscherm. GSM´s rinkelen, mensen springen op om in bespreking te gaan, budgetten worden overschreden, er wordt gezucht, gedachteloos worden snoeppotten leeggegeten, 'o hemel die mail moet er nú uit', en 'getver, ik moet gáán! Kids ophalen!'.
Terwijl ik mij concentreer op één enkele rozijn en de hele wereld buitensluit, doen mijn bevriende collega's 86 dingen tegelijk. Het is ongelijk verdeeld op de wereld, ik zeg het je.
Vanmiddag in een vergadering werd ons de vraag gesteld hoe de werksfeer verbeterd kan worden. Er is teveel stress en te weinig plezier. We leven teveel langs elkaar heen en we missen positieve energie.
En ineens denk ik: "Kan de rozijn ons helpen?"
Wat in een groep van kankerpatiënten kan, kan natuurlijk ook met collega's! Gezellig samen vrienden worden met een rozijn, of een rare snijboon, een biet, een oorwurm, of voor mijn part een sanseveria.
Ik word steeds enthousiaster. Allemaal aan de stressreductie! Morgenochtend meteen even de gemeentesecretaris van Volendam bellen. Geen tijd te verliezen!

3 opmerkingen:

Arno zei

Ik heb nog een peer in de aanbieding! Klinkt goed, je josti-workshops. Ik kom binnenkort met een fruitmand langs om te leren hoe ook ik dit kan.
XA

Anoniem zei

Kan het ook met een volle wijnfles denk je?

;-)

xx
Marlou

Anoniem zei

Ha, ha... heerlijk! Doe mij maar die wijnfles. O.., ik wil eigenlijk ook wel die sanseveria.
Dikke kus!
Jen