zondag 4 januari 2009

Blaaskanker: de rekening.

Nieuw jaar betekent hier thuis ook: bureau opruimen! Zuchtend werk ik me door de rekeningen en afschriften heen. "Hé, wat een boel Avéro Achmea overzichten!". Verhip, ik bekijk ze ineens aandachtig. Nu gaan we eens te weten komen wat dat kost, blaaskanker! Ik bereid me op het ergste voor. Immers, ik werk in de communicatie. Als er in een reclamebureau 3 mannen in krijtstrepen pak en bruinsuède schoenen 1,5 middag onder het genot van een witte Chablis brainstormen over een campagne-ideetje, dan krijg je een begroting van zo'n 60 mille.
Eens zien, wat heeft het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis allemaal aan mij gesleuteld?
Vóór de operatie: 3 gesprekken en 1 cystoscopie uitgevoerd door Prof.dr. Simon Horenblas.
Vervolgens bloedonderzoeken, CT-scan en longfoto's.
Dan de operatie zelf. Zes uur heb ik die operatiekamer in beslag genomen en heeft diezelfde knappe Horenblas een operatieteam aangestuurd met daarin in ieder geval nog 'n chirurg en een anesthestist. Da's héél wat arbeidskapitaal op de vierkante meter.
Na de operatie: 24 uur op de Intensive Care. Daar heb je een verpleger of intensivist lekker helemaal alleen voor jezelf en ook bezuinigen ze er niet op slangetjes, medicijnen en onderzoeken. Ik herinner me dat er zowat elk uur bloed werd afgetapt en onderzocht en er is een soort ambulant röntgenteam langsgeweest, zo herinner ik me vaag, om heel onhandig van mij in m'n bed röntgenfoto's te nemen.
Na de Intensive Care: 13 verpleegdagen. Tijdens die dagen heb ik héél veel medicijnen gekregen. Van de slaappillen, de pijnstillers en de paracetamolletjes zullen we niet arm worden, maar wat te denken van die riante pomp die een week lang het betere spul m'n rug in bracht. Ik weet de straatwaarde van morfine niet helemaal, maar ik denk dat je als dealer graag mijn portie verhandeld had! Tijdens deze 13 dagen ben ik 24 uur van de dag geweldig verzorgd door vakverpleegkundigen en heb ik met grote regelmaat bezoek gehad van Horenblas, de anesthesist, zaalarts en fysiotherapeut. Het laboratorium heeft mijn bloed om de paar dagen onderzocht en de patholoog heeft zich gestort op mijn blaas en de lymfeklieren. Zijn we er al? O nee, ik heb een pouchonderzoek gehad bij de afdeling radiologie, er stond de hele dag cateringservice voor me klaar en tot slot hebben de stoma- en de transferverpleegkundigen mijn terugkeer naar huis begeleid.
Welnu, en wat kost dit allemaal? Niet gillen, maar de teller staat nu op zo'n 22.000 euro. Ik zal een biet zijn als ik daar wat van snap!! Het is vele, vele malen goedkoper om een mens in een topziekenhuis met alle medische middelen van blaaskanker af te helpen dan om een reclamefilmpje op de buis te krijgen. Dat wordt nog leuk volgende maand op kantoor!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar dat is toch verschrikkelijk?!!!

Ik probeer nu nog een gevatte zin te produceren, maar ik ben echt even uitgeluld. Ben benieuwd wat de krijtstrepen daarop te zeggen hebben... :-)

Marleen

Anoniem zei

Misschien dat ze een vroege SALE hadden in het AVL? Vanwege de krediet crisis?

;-)

Liefs
marlou

Anoniem zei

Hoezo, volgende maand op kantoor ? Wat hadden we nou afgesproken ! W

Anoniem zei

Ik denk dat jouw reclamejongens het komend jaar heeeeel blij zullen zijn als ze een rekening kunnen sturen ter hoogte van 10% van de bedragen waar ze tot nu toe aan gewend zijn, want voor deze types zal 2009 een heel guur jaar worden.
En volgende maand aan het werk? Hoezo????
liefs, Jonnie

Anoniem zei

TSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS, deze column sturen we door naar de DDB ETC. :-)

Unknown zei

Geweldig! Naar de Adformatie sturen deze 'column' en uiteraard naar de DDB's van deze wereld. Wie zei dat een kredietkrisis niet zuiverend werkt?!

Anoniem zei

Ha die Trixie,

De zorg doet zich te kort, dat is duidelijk.... eh ja of die snelle types maken er een potje van...
Toen ik je column las, kreeg ik gelijk een 'Kluun-visioen'. Ook hij was tien jaar geleden zo'n snelle jongen die NS adviseerde. Tja, uiteindelijk heeft hij daarna dik geld verdiend aan de kanker van zijn vrouw. Je ziet er zijn (ex-)reclamejongens die het nóg slimmer aanpakken....
Meissie zie je snel weer,

Marlo