zondag 29 november 2009

Schelden

Laatst liep ik langs de slaapkamer van Charles.
´Mam? Kom eens kijken?´. Ik stap binnen. Charles zit aan z´n computer. Een hyves-pagina is zichtbaar. ´Als je belooft dat je niks doet en je nergens mee bemoeit, wil ik je wat laten zien´, zegt hij. Ik krijg meteen een ongemakkelijk gevoel. `Charles`, waarschuw ik, `als er iets ergs met jou is, beloof ik nog niks
hoor!´.
Hij opent een pagina van een klasgenoot van hem. 'Kijk, dit is een heel aardige jongen', zegt Charles, 'maar het is een echte emo'. ´Een emo?´ vraag ik. ´Ja, een emo. Dat is iemand die, nou ja... een beetje emotioneel is enzo. En hij is homo. Of bi'. Ik voel nu al dat die jongen het zwaar heeft. En inderdaad, Charles laat me de hyvespagina van de knul zijn. Verschrikkelijke scheldkannonades heeft hij tussen de krabbels staan. Van volslagen vreemden! Een meisje blijft elke keer zeggen dat ze ´m wil snijden, en de een of andere anonieme mafkees heeft alleen maar kankerscheldwoorden. Het is een kankerhomo, een kankertyfusgek, z´n moeder is een kankerhoer. Met stijgende verontwaardiging lees ik samen met Charles alle haatkrabbels. Langzamerhand wordt de teneur dreigender. Alle vrienden van emo gaan zich ermee bemoeien, en ook anoniempje krijgt hulp van nog meer anoniemen. Nu willen ze bloed zien en afspraken maken om te vechten. M´n hart klopt in m´n keel en het zweet staat in m´n handen. Zoveel agressie, ik vind het angstaanjagend! `Charles!´, roep ik uit, `Emo moet die hyvesadressen onmiddellijk blokkeren!´. Charles blijft kalm en draait zich naar me toe. Hij had deze reactie van mij wel verwacht. Rustig zegt hij:´Mam, kalmeer. Ik zal het morgen tegen ´m zeggen, maar hij moet het zelf weten hoor!´ De volgende dag hoor ik dat de emo er geen minuut van wakker ligt en het zelfs wel geinig en opwindend vindt. Hij is dus ook niet van plan om de anoniemen te blokkeren.
Tjonge.
Vorige week overleed Richelle van 16 jaar aan kanker. Tijdens haar ziekte stoorde ze zich zó aan het gescheld met kanker, dat ze een grote landelijke campagne gestart is onder de naam ´Kanker verziekt je taal´.
Er is nog veel werk te doen.

Geen opmerkingen: